Cityvarasto Avainlippu - Suomalaista palvelua

Koskettiko sähköjänis?

Myyjän tulisi osata ja uskaltaa koskettaa.
Koskettaa, mutta mihin?

Kun lääkärin ammattikuntaan kuuluva kättelee tapaamisessaan, niin usein heidän kättelytapansa on erittäin löysä. Ajattele, heidän löysän kädenpuristuksen varaan kerromme terveydentilamme, iljettää...

Minussa tuo tapa ainakin herättää negatiivisa tunteita. Minun, joka olen myyntitehtävissä tulee haluta kätellä tapaamisessa ja pyrkiä herättämään tunteita, koskettaa positiivisesti. Lääkäri puristaa niin haluttomasti kättelyssä, että tulee sellainen olo, ettei hän halua tavata tai kätellä. Varmaankin näissä lääkärikättelyissä vedotaan bakteereihin. Toisaalta olisihan se käsidesi olemassa. Minä vetoankin nyt tunteisiin ja myyjän näkökulmasta.

Meihin kohdistuneet 'Kosketusjäljet' kerääntyy, kasaantuu tunteisiin. Eli ne on mielestäni tunnejälkiä. Meillä on hyväksi havaittu keino päästä tuonne positiiviselle tunnepuolelle mukaan hyvinkin lyhyessä ajassa.

Ensinnäkin katso silmiin, Äitikin sen jo opetti: puhuessa katsotaan silmiin. Äidit eivät voi olla väärässä.Kättele, tähän pakotti isät. Isät itse toivovat löytävänsä kunnioitusta. Kuka opetti hymyilemisen, kollega. Kollegat haluavat hyväksyvän ilmapiirin.Kolmen kopla ei helposti rikkoudu, Jollet sitten itse tee emämunausta, niinkuin minä. Silmät, kättely ja hymy, kolme avaintekoa joilla pääset murtamaan suomalaisenkin jäärän, jo heti kättelyssä.

Tapaaminen edistyy ja pääset kertomaan palvelustasi ja tuotteistasi asiakkaalle. Muista seurata mitä vastapuolella tapahtuu. Ilmeet, eleet, askeleet, huokaukset, käsien liikkeet, mutta mikä tärkeintä asiakkaasi sanat, päivämäärät, kuinka paljon, miten ja miksi, jne. kaikissa näissä on jonkin verran jotain tunnetta mukana.
Vaikka tapaamisessa tulee antaa itsestään reipas, luotettava, iloinen ja asiantunteva kuva, on tapaamisessa muistettava vetää omaa käsijarrua ja seurattava asiakasta. Myyjä kyllä tietää kaiken teknisen puolen tuotteestaan, mutta myyjä ei tiedä mitä kaikkea asiakkaalla on mielessään. Yhdellä asialla saat tapaamisen jatkumaan oikeaan suuntaan, ole kiinnostunut asiakkaasi tunnetilasta, kertomatta sitä kuitenkaan hänelle...Tunnetilan huomioon ottaminen nostattaa luottamusta sinuun.

Ethän kuitenkaan unohdu ihanan asiakkaan pauloihin, sillä vielä on tehtävää: Myyntiin johdattelu.
Viljele keskusteluun myyntiin johdattelevia kysymyksiä, luontevasti ja kauniisti.
Olethan juuri tunkeutunut tuntemattoman herkkiin tunteisiin katsomalla silmiin, kättelemällä, hymyilemällä ja olemalla kiinnostunut hänen asioistaan, joten nyt jos koskaan, niin lopeta rehentely ja ota lakki käteen. Anteeksi karkea kielenkäyttöni tunteisiin tunkeutumisesta, mutta tunteet kuuluuu mielestäni myyntin ja sinähän halusit myydä. Joten tunteita ei pitäisi unohtaa.

Yritin äsken tuoda esiin sen tärkeän seikan kuinka myyjän on viljeltävä luonnollisesti ja kauniisti myyntiin johdattelevia kysymyksiä. Koska asiakas on allerginen rehentelylle ja myyjän kiireelle, niin siitä voi tulla erittäin nopeasti ikäviä reaktioita tapaamiseen, niitä negatiivisia tunteita, nimittäin. Minulle sattui emämunaus, niinkuin tuolla alussa mainitsin. Viljelin liian ronskilla kädellä myyntiin johdattelevia kysymyksiä, mm. No eikös viedä tämä nyt sitten maaliin...  Tän sopimuksen voi aloittaa ihan vaikka samantien...Olin kyllä kohtelias, olin hymyillyt, kätellyt ja katsonut silmiin, mutta sanavalintani eivät sopineet asiakkaani tunnetilaan. Seurasin asiakastani huonosti ja sain rakkaassa asiakkaassani aikaan allergisen tunnereaktion. Hän kääntyi ja käveli ulos. Yritin nopeasti ottaa n.s. lakin käteen, mutta se ei enää auttanut ollenkaan. Hän oli päättänyt kääntyä ja kävellä ulos. Asiakas on aina oikeassa. Vieläkin hävettää se, etten tajunnut Suomalaisena jääränä tunnustella asiakkaani tunnetilaa. En siis seurannut ja kuunnellut missä asiakkaani menee.


Tosin opin tuosta kerrasta paljon. Toivottavasti osaan jatkossa pitää lakin kädessä ja käsijarrun 'päässä'. Sillä tapaaminen ei kuulu rutiinitehtäviin.

 

-Rutiinitehtävät voi tehdä kuin sähköjänis-